perroninka.blogg.se

Om att bli med hund.

Eld och telefon

Kategori: Hundar

4 december 2012

Jag är med Agneta i huset på landet. Grannen som tittar till det, tyckte det var bäst att vi åkte ut och eldade. Tur vi kom. Huset hade bara 0 grader. Någon hade ställt in något viktigt fel. Ojojoj.

Titt som tätt försvinner Agneta ner i underjorden. När hon kommer upp luktar hon eld och rök. Jag får sitta i farstun och spana ner i källartrappen genom ett kompostgaller.

Vi har tagit livsfarliga promenader i skogen. Här finns både varg och lodjur. Och alla möjliga som har klövar. Vildsvin. Fy.

Mitt på dagen tycker Agneta det är ok, men när jag vill ut i mörka skogen på kvällen, stretar hon emot. Fast jag gör vad jag kan. Spelar kissnödig en gång i halvtimmen. Visar Agneta med hela min kropp hur roligt jag tycker det är med snön. Såg nog hur hon tittade på mig med väldigt varm blick när jag rusade runt på det snötäckta hygget med öronen rakt ut. Som små krulliga glada vingar.

När jag kommer till landet, blir jag nästan som jag var i somras. Jagar Agnetas fötter. Krafsar vilt på ytterdörren och skäller kläderna av alla som passerar.

Nåja. Inte många passerar i glesbygden. Fast skälla på de som gör det, det gör jag.

I dag kom en trevlig karl från televerket hit. Han luktade hund och hade belöningsgodis i fickan. Nu har vi analog telefon. Landet är så off, att digitaliseringen inte nått hit än.
Coolt. Snart får vi bredband också. Hela två MB.

Den trevliga televerksarbetaren berättade läskiga historier. Sade att Agneta inte fick låta mig gå lös. Något om varg och alldeles i närheten var det. Och en bekants hund som … Sedan höll jag för öronen.

Nu är jag trött. Orkar inte gå nerför trappen när det ska kastas in ved i pannan. Ligger bara på övervåningen och lyssnar på isen som lägger sig. Att den ska behöva sjunga så högt när det ska läggas. Det är väl bara att pysa ut en rejäl suck och sen sova? Eller?

Tass på er!



Kommentarer

  • Margareta och Ginnis säger:

    Kallt men mysigt verkar det vara på landet! Om man nu inte tänker på vargar och andra onyttiga djur. men Ninka du kan väl kissa i källaren när det är mörkt ute!? Då är det väl inget att komma med att jägaren sköt en vildsvinskulting i trädgården i morse. Men var ligger detta land? Lo-djur är ju inte så vanliga.

    Svar: hej Margareta och Ginnis!Åjo, en vildsvinskulting i trädgården låter nog så läskigt! Vi har vårat land på gränsen mellan Västmanland och Värmland. Finns vargrevir inpå knutarna. Och allt annat vilt finns tydligen där också.
    perroninka.blogg.se

    2012-12-05 | 18:06:08
    Bloggadress: http://perroginnis.blogg.se
  • Petra Merci & Ester säger:

    Å vad jag tycker ni verkar ha det mysigt på landet. Men fy vilka otäcka historier ni fick höra. Bäst att passa sej då. ;) Fast jag tror nog att de vilda hundarna och katterna är räddare för oss. Bara man är uppmärksam så går det bra..
    Kramen Petra

    Svar: Låter trösterikt, Petra! Ska tänka på det nästa gång jag är där, så kanske jag får lite lägre puls :)
    perroninka.blogg.se

    2012-12-11 | 12:41:38
    Bloggadress: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här: